Bekijk je eigen topicsBekijk je eigen berichten

Laatste Nieuws

Laatste Nieuws

Berichtdoor Arlyne » vr 30 sep 2011, 15:34

Bericht Telegraaf Binnenland
vr 30 sep 2011, 12:12
Schrijfster Hella S. Haasse overleden

AMSTERDAM - Hella S. Haase, een van de grootste Nederlandse auteurs van na de Tweede Wereldoorlog, is donderdag in haar woonplaats Amsterdam overleden. Dat heeft haar uitgeverij Querido bekendgemaakt

Haasse is na een kort ziekbed overleden. De schrijfster is 93 jaar geworden.
Zie voor uitvoerig bericht:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/1064 ... _overleden

Deze vrouw heb ik geheel onverwachts één maal mogen ontmoeten in mijn leven.

Dat is al 20 of 25 jaar geleden toen ik nog in Papendrecht woonde.

Het was rond de middag en ik kwam uit de supermarkt. Toen Helle Haasse die op
dat moment nog geheel onbekend voor mij was buiten tegen kwam.
Het viel mij op dat ze wat verstrooid om zich heen keek, en ben toen naar haar toe gegaan om te vragen wat er aan de hand was.

We gingen buiten op het muurtje van een plantenbak zitten.
Ze voelde zich niet zo lekker zei ze. En liet een bloedende vinger zien,
en vroeg om een verbandje of pleister, en… die had ik bij mij.
Meestal gebruik ik deze na aankoop van nieuwe schoenen om blaren tegen te gaan.
Ik heel voorzichtig de pleister op het wondje gedaan waarop ze mij gekscherend nog vroeg of ik verpleegster was. Nee zei ik, ik ben al blij dat ik niet tegen de grond ga, want ik kan slecht tegen bloedende wonden.

Intussen was ze al weer wat opgevrolijkt, en bood ik haar aan om ze naar huis te brengen.
Nee zei ze, het is hier aan de overkant, en ik ben hier maar tijdelijk hoor. O.K.
Maar ik maakte een compliment, dat ze zo snel weer opgeknapt was.
Toen stelde ze zich aan mij voor dat ze Helle Haasse was.
Jammer genoeg wist ik op dat moment nog niet wie zij werkelijk was. Ik had nog nooit van Hella Haasse gehoord.

Ze begon haar levensgeschiedenis te vertellen. Zo intrigerend heb ik dat nog niemand horen doen. We hebben 2 uur op dat koude muurtje gezeten. Die vrouw inspireerde mij van begin tot eind. Thuis ben ik meteen de bibliotheek in gegaan om naslagwerken van haar in te zien.
Maar deze middag ben ik nooit meer vergeten.

Toen ik haar overlijdensadvertentie zag staan, rolde die hele film van het gebeuren met Hella weer door mijn hoofd, en vond dat ik dat toch even kwijt moest.

Deze vrouw wordt de koningin onder de schrijfsters genoemd en terecht vind ik.
Maar haar horen vertellen is nog veel boeiender.
Zo blijft ze ook in mijn herinnering.

Slaap zacht lieve Hella :heart49

Arlyne

Leer van gisteren, Droom van morgen, Leef vandaag
Arlyne
ArchAngel
ArchAngel

Delen op:

Delen op Facebook Facebook Delen op Twitter Twitter

Het Laatste nieuws

Berichtdoor Yvonne » vr 30 sep 2011, 23:58

Hier kunnen we het laatste nieuws neer zetten...
De moeilijkste mensen zijn je grootste leraren

Afbeelding
Yvonne
moeder van TFC
moeder van TFC

Re: Schrijfster Hella S. Haasse overleden

Berichtdoor Yvonne » za 01 okt 2011, 01:37

Prachtig verhaal Arlyne, wat mij op een idee brengt.

Ik heb ook zo'n leuke ontmoeting gehad...

Een topic aan maken van "Ons Verhaal" :knipoog2 .

Ik heb er ook nog een foto van, moet ik wel heel erg gaan zoeken en
dat duurt dan nog wel even :lol: .

Afbeelding
Yvonne
moeder van TFC
moeder van TFC

Berichtdoor Arlyne » za 01 okt 2011, 10:42

:idea: Is een goed idee Ivonne,

4 jaar geleden waren wij in Quiberon in Frankrijk waar we op onze camping een
andere schrijfster hadden ontmoet.
Dat zal ik daarop neerzetten. Ook zij was op leeftijd, dan kan ik intussen nazien of
zij nog leeft.
Arlyne
ArchAngel
ArchAngel

Laatste nieuws over Israél

Berichtdoor Yvonne » di 04 okt 2011, 16:20

Syrië en Iran dreigen NAVO met massale raketaanval op Tel Aviv; Israël: Verwoesting Damascus als vergelding

Lees hier-> http://xandernieuws.punt.nl/?id=641740&r=1 verder

Afbeelding
Yvonne
moeder van TFC
moeder van TFC

Berichtdoor Yvonne » wo 05 okt 2011, 01:41

Via de mail ontvangen van een internet vriend:

Italië wordt de volgende die gaat inklappen, zie:

http://www.beursgorilla.nl/nieuws-item. ... _ID=550548

lichtgroet,
Charlie

Afbeelding
Yvonne
moeder van TFC
moeder van TFC

Rouw om overlijden Steve Jobs

Berichtdoor Yvonne » do 06 okt 2011, 09:57

Rouw om overlijden Steve Jobs
6 oktober 2011 05:51 info .SAN FRANCISCO - De familie van de woensdag (lokale tijd) overleden Steve Jobs, zal hem herinneren als ''iemand die zijn familie lief had''. Verder meldde de familie dat Jobs vredig stierf in hun bijzijn.

http://www.nu.nl/algemeen/2634011/rouw- ... nl_twitter

Afbeelding
Yvonne
moeder van TFC
moeder van TFC

Re: Laatste Nieuws

Berichtdoor Yvonne » do 06 okt 2011, 14:56

The spiritual side of Steve Jobs

It's well known that the secret to Apple's meteoric success in the world of consumer technology was the vision, leadership and creativity of Steve Jobs, the company's celebrity founder.

"Steve built a company and culture that is unlike any other in the world and we are going to stay true to that -- it is in our DNA," Tim Cook, Jobs' successor, wrote in a staff memo after Jobs resigned from his post as Apple's CEO in August.

Bron (engels):

http://edition.cnn.com/2011/10/05/tech/ ... index.html

Afbeelding
Yvonne
moeder van TFC
moeder van TFC

Laatste Nieuws

Berichtdoor Arlyne » ma 17 okt 2011, 22:04

XANDER NIEUWS.nl
Peking in Paniek: Instorting China steeds waarschijnlijker

Maatschappij | Economie | 17 Oktober 2011 | 16:28:27
Afbeelding

Zelfs in provinciestadjes zoals het 600 km ten zuiden van Shanghai gelegen Fuzhou worden tientallen tot honderden nieuwe gebouwen uit de grond gestampt.
Zie inderstaande foto

Chinese overheidsofficals verklaarden afgelopen zaterdag op de G-20 top dat ze tientallen miljarden euro's in de eurozone willen pompen om deze financieel overeind te houden (1). De werkelijke situatie in China blijkt echter allerminst beter te zijn dan in Europa: illegale schaduwbanken vallen om en de financiële sector kampt met inflatie en een vastgoedzeepbel. Net als in Europa moet de regering in Peking de banken ondersteunen, anders dreigt een catastrofe van ongekende proporties. (2)

Auteur Michael Grandt waarschuwde vorige jaar in het boek 'Europa vor dem Crash' dat de algemeen als krachtig beschouwde positie van China in werkelijkheid een grote luchtballon is. Zijn argumenten:

* De groei van de Chinese economie komt kunstmatig tot stand door massale geldinjecties in een omvangrijk conjunctuur programma.
* Deze hulp vloeit tevens voor een deel naar niet-economische plannen.
* Een zichzelf in stand houdende economische opleving blijft echter uit.
* De inflatie loopt snel op.
* Door de pijlsnel stijgende prijzen is een gigantische vastgoedzeepbel ontstaan en een daaraan gekoppelde grote opeenhoping van slechte kredieten.
* Bijna een kwart van de aan de gemeenschap verleende leningen -met een omvang van circa € 880 miljard- om de infrastructuur te financieren dreigen acuut afgeschreven te moeten worden.
* De stijging van de lonen en productiekosten hebben de export duurder gemaakt en brengen zowel Chinese arbeidsplaatsen als buitenlandse investeringen in gevaar.
* Het handelsoverschot is voor de eerste keer afgenomen.
* Peking blijft de export door een kunstmatig laag gehouden munteenheid (de Yuan / Renminbi) stimuleren.
* De dollar reserves (totaal ca. $ 2 biljoen) worden door het inflatoire beleid van de Amerikanen steeds minder waard.

Het grootste probleem is echter het systeem van illegale schaduwbanken, dat nu in elkaar dreigt te storten omdat steeds meer ondernemers hun kredieten niet meer kunnen af- en terugbetalen. Veel Chinese firma's leenden namelijk geen geld van de staatsbanken, maar van private kredietverstrekkers. Deze illegale ondergrondse banken zijn zo steeds machtiger geworden. Alleen al in Wenzhou, in het zuiden van de provincie Zehjiang, werd voor 120 miljard yuan (13,6 miljard euro) aan dergelijke kredieten verstrekt. Rond de 60% van de bedrijven en huishoudens is hierbij betrokken.

Legale en illegale banken in grote problemen.

Paradoxaal genoeg zijn het juist veel kleine en middelgrote ondernemingen geweest die bij deze illegale banken geld hebben geleend tegen een rente van soms 60% (!), ondanks het feit dat de staatsbanken veel minder rente vragen. Dat is nu juist het probleem: deze staatsbanken verstrekken de bedrijven geen leningen meer, omdat zij dit van de regering in Peking fors hebben moeten inperken om daarmee de snel stijgende inflatie te beteugelen. Veel kleine en middelgrote bedrijven zijn voor hun overleving echter afhankelijk van deze kredieten. Zonder geld moeten zij onmiddellijk hun poorten sluiten, en dat gebeurt dan ook in heel China.

Overigens is ook de legale financiële sector in China vanwege dezelfde oorzaken in de problemen gekomen. Veel kredieten die kort na de eerste financiële crisis in 2008/2009 werden verstrekt om de financiering van honderden grote bouwprojecten mogelijk te maken, dreigen niet te worden terugbetaald. Van de ongeveer 10,7 biljoen yuan (1,2 biljoen euro) moet nog dit jaar 40% worden terugbetaald. De schuldenaars zijn echter amper in staat om hieraan te voldoen, met als gevolg dat de banken deze niet terugbetaalde kredieten moeten afschrijven, wat tot enorme verliezen op hun balansen zal leiden.

Chinese zeepbel dreigt uiteen te spatten

Terwijl deze slechte leningen op zich al levensbedreigend zijn voor de staatsbanken, komt daar ook nog eens de vastgoedzeepbel bij, die nu uiteen dreigt te spatten omdat de prijzen inmiddels beginnen te dalen. Veel vastgoedhandelaren hebben eveneens geld geleend van de schaduwbanken, omdat ze van de staatsbanken geen krediet meer kregen. De prijzen van vastgoed zinken ook in China steeds verder weg. Er is een overaanbod ontstaan van woningen die werden gekocht in de verwachting dat de prijzen zouden blijven stijgen, maar die nu niemand meer wil hebben. Rendementen zijn als sneeuw voor de zon gesmolten, waardoor de schaduwbanken ook vanuit deze hoek worden bedreigd.

De gigantische Chinese zeepbel, die zich de laatste 10 jaar enorm heeft opgeblazen, dreigt dus uit elkaar te spatten. De in paniek zijnde regering in Peking is sinds vorige week begonnen met het opkopen van bankaandelen om de banken overeind te houden en een catastrofe te voorkomen. Denkt de in een steeds diepere crisis terecht komende eurozone nu werkelijk dat de Chinezen als reddende engel te hulp zullen kunnen schieten?

Xander
[*Tot 2 x toe hebben ze de foto verwijderd van de site. Waarvoor ze doen weet ik ook niet.]
Bijlagen
Nabij Changai.jpg
Nabij Changai.jpg (65.2 KiB) 1305 keer bekeken
Arlyne
ArchAngel
ArchAngel

Re: Laatste Nieuws

Berichtdoor Yvonne » ma 17 okt 2011, 23:43

Dank je wel Arlyne,

Dat geeft weer een hele nieuwe kijk op de krediet crisis... ben toch zo benieuwd waar toe dit alles leidt hè?

Afbeelding
Yvonne
moeder van TFC
moeder van TFC

Volgende

Keer terug naar Algemene Onderwerpen