Niet de fragmenten of de opvattingen van de premier verrasten, maar hints naar de oorsprong van zijn blijmoedige gelijkmatigheid.
Het gebeurt haast nooit dat een zittend premier drie uur lang op televisie over zichzelf en zijn favoriete beelden praat. Bovendien mocht interviewer Thomas Erdbrink echt alles vragen aan Mark Rutte, zo werd nog eens voor de camera vastgesteld.
Dan zou ik het wel geweten hebben, bij de keuze voor een fragment uit de dramaserie Den Uyl en de Affaire Lockheed, waarin een van Ruttes voorgangers met koningin Juliana praat over een passende maatregel voor haar echtgenoot. Die had steekpenningen aangenomen, gaf nu ook de minister-president openlijk toe.
Hoe gaat zo’n gesprek eigenlijk, in het algemeen gesproken? En hoe beoordeelt hij het optreden van Den Uyl, die destijds in huize Rutte op weinig welwillendheid kon rekenen? Het bleek een heel andere kant op te gaan. Joop den Uyl besprak het geheim van Soestdijk volgens de dramaserie met zijn vrouw Liesbeth. Maar Mark heeft niemand thuis, en dat is soms best eenzaam.
Video: http://www.nrc.nl/nieuws/2016/09/05/din ... 8-a1519691
Heel eerlijk gezegd: mijn mening over Mark Rutte is toch wel veranderd na dit intervieuw... Niet dat ik opeens een VVD-er ga worden