Bekijk je eigen topicsBekijk je eigen berichten

“De Lijkenreiniging”

“De Lijkenreiniging”

Berichtdoor Sam » zo 11 sep 2016, 20:10

Ze noemen dit ritueel “De Lijkenreiniging”.

Bij ons zijn begrafenissen doorgaans een zeer ernstige aangelegenheid. Mensen komen samen om te rouwen en de overledene te herdenken. De kist bevindt zich afgesloten in de kerk en als het wordt begraven, blijft het lichaam ook daar. Dat is heel anders in het Indonesische Toraja, want hier hebben de mensen een wel heel unieke manier om de doden te herdenken.

Afbeelding

de mensen een wel heel unieke manier om de doden te herdenken.
Een keer per jaar worden de overledenen uit hun graven gehaald, gekleed en opgemaakt om geëerd te worden.

Afbeelding

Tijdens deze uitgebreide en bizarre plechtigheid worden de doden dan door de straten van het dorp gedragen.

Afbeelding

Deze viering noemt “Ma’nene.” Vrij vertaald, bekent dit iets in de zin van “De ceremonie van de lijkenreiniging.”
De bewoners zijn erg trots op hun traditie, omdat deze lichamen voor hen familie blijven en dit is hun manier om hen te eren en te gedenken. Voor de bewoners is het eerder respectloos om het net niet te doen.

Bron.
Sometimes the world you create on the page seems more friendly and alive than the world you actually live in.
Sam
ArchAngel
ArchAngel

Delen op:

Delen op Facebook Facebook Delen op Twitter Twitter

Re: “De Lijkenreiniging”

Berichtdoor WhiteWings » wo 14 sep 2016, 21:00

Hier zou ik nou echt totaal niks mee hebben.. :geenidee:
Blij dat ik niet op een plek leef waar dat van me verwacht zou worden zeg..

Voor mij hoeft het 'afscheid ' nemen van een dood lichaam ook al niet eens, laat staan zo'n lijk opgraven :roll:
Voor mij is iemand niet zijn lichaam..vandaar.

WhiteWings
ArchAngel
ArchAngel

Berichtdoor Sam » wo 14 sep 2016, 23:00

Het zou ook echt niets voor mij zijn. Sowieso eng, maar ook erg onhygiënisch.
Maar het is ook gewoon een kwestie van mensen loslaten, hoe doe je dat als je ze steeds weer op moet graven?
Sometimes the world you create on the page seems more friendly and alive than the world you actually live in.
Sam
ArchAngel
ArchAngel

Berichtdoor jasmin » do 15 sep 2016, 09:13

Sam schreef:Het zou ook echt niets voor mij zijn. Sowieso eng, maar ook erg onhygiënisch.
Maar het is ook gewoon een kwestie van mensen loslaten, hoe doe je dat als je ze steeds weer op moet graven?

Tja, die lui willen niet loslaten... dat is de kern van de zaak...

Dit doet me trouwens denken aan een andere vorm die ik juist weer wel prettig vind,,, dat op Facebook een account niet automatisch opgeheven wordt na overlijden. Zo zijn er twee reeds overleden familieleden nog steeds op Facebook, en ik ben er helemaal voor dat dit zo blijft. Die blijven gewoon aanwezig in de familiegroep. Dan zie ik hun foto's nog, en op een manier alsof ze er nog steeds zijn in de groep. Op een bepaalde manier mogelijk te vergelijken met de praktijken waarover dit artikel gaat. Alleen niet fysiek, wel hetzelfde gevoel.
Afbeelding
jasmin
ArchAngel
ArchAngel

Keer terug naar Na dit Leven