Bekijk je eigen topicsBekijk je eigen berichten

Mysterieus trompetgeschal

Mysterieus trompetgeschal

Berichtdoor Orbit » do 14 jan 2016, 11:31

Mysterieus 'trompetgeschal' in de lucht moeilijk te verklaren

Het klinkt als een walvis in nood. Of als een zware machine in de verte die wat smeerolie zou kunnen gebruiken. Anderen zoeken het in hogere sferen en denken aan een invasie van buitenaardse wezens. Of aan engelen die met hun trompetgeschal het einde der tijden aankondigen.

Het geluid zingt al een paar jaar rond op internet. In 2008 zette een Wit-Rus zijn opname op Youtube, sindsdien volgden vele anderen. Een Filipijn, een Canadees uit Brits-Columbia, een Amerikaan uit Montana, Duitsers. En sinds deze week is ook Nederland in de ban van het geluid. Zuid-Holland, om precies te zijn. Het AD meldde gisteren dat het 'trompetgeschal' was gehoord in Pijnacker. Waarna ook Bleiswijk en Gouda kond deden van het mysterieuze monotone geluid.

Verklaringen zijn er te over. Op het internet wordt vaak Elchin Khalilov aangehaald, naar verluidt een hoogleraar geofysica uit Azerbeidzjan. Maar wetenschappers kennen hem niet en van zijn theorie dat uitbarstingen op de zon akoestische zwaartekrachtsgolven zouden veroorzaken, kunnen ze geen chocola maken.

Zingende aarde
Serieuzer zijn de verwijzingen naar de Nasa, die op haar site beweert dat de aarde zingt. Vooral tijdens onweersbuien knispert en fluit het in de atmosfeer, schrijft de ruimtevaartorganisatie. Maar om dat te horen, is wel een antenne nodig. Het is geen geluid, het zijn radiogolven.

Derde optie: wat je hoort, is het beven van de aarde. Groningers weten inmiddels dat het kan knallen, maar seismologen spreken in hun publicaties ook van 'het gezoem van de aarde'. Franse oceanografen verklaarden dit gezoem vorig jaar met het deinen van de zee. Hoge golven beroeren de bodem van de zee en die trilling plant zich voort naar de kust. Klopt, zegt geofysicus Hanneke Paulssen van de Universiteit Utrecht. "Maar die trilling hoor je niet, die zie je op elke seismograaf die niet al te ver landinwaarts staat."

Ook Läslo Evers van het KNMI kan geen natuurlijke bron bedenken voor het geluid dat overal in de wereld wordt gehoord. Aardbevingen, vulkanen, meteorieten: allemaal maken ze geluid, maar dat zit net op, en veelal onder de gehoorgrens. "Bij een zware beving klinkt de aarde als een klok, maar met een veel lagere frequentie dan die van het trompetgeschal."

Evers houdt het erop dat het geluid een industriële oorsprong heeft. "Zo klinkt het mij in de oren. Tenminste, wat ik op internet heb gehoord. Het kan natuurlijk ook dat iemand hier veel plezier aan beleeft."

Meer filmpjes in de onderstaande link:

http://www.trouw.nl/tr/nl/6700/Wetensch ... aren.dhtml
Orbit
ArchAngel
ArchAngel

Delen op:

Delen op Facebook Facebook Delen op Twitter Twitter

Re: Mysterieus trompetgeschal

Berichtdoor Blauwewolk » do 14 jan 2016, 14:38

lijk het wel of aarde resoneert
Jijzelf bent licht .je hoeft alleen maar naar binnen te kijken .
Blauwewolk
ArchAngel
ArchAngel

Berichtdoor jasmin » do 14 jan 2016, 17:42

Ik heb geen idee wat het is. Heb ook wel eens vreemde geluiden gehoord. Het zijn meestal lage tonen en volgens mij kunnen die heel lange afstanden afleggen.
De laatste keer herinner ik me het beste, toen zat ik op de fiets. Leek wel een soort jachthoorn en in mijn fantasie zag ik het olifantenleger uit Lord of the Rings ergens in de wolken, en moest erg lachen om mezelf.
Maar we hebben hier een dierentuin op een paar km afstand, zou zomaar kunnen dat ik het geluid van een echte olifant heb gehoord, en dat door de weersomstandigheden plus de hele lage tonen, het geluid heel erg ver heeft gedragen.
Andere keren dacht ik dat het misschien kwam doordat het lage geluid (oorsprong: totaal geen idee) tussen twee luchtlagen (warm en koud, of hoge druk en lage druk) grote afstand kon overbruggen.
Ik heb geen idee of dit een wetenschappelijke verklaring is.
Afbeelding
jasmin
ArchAngel
ArchAngel

Berichtdoor Blauwewolk » do 14 jan 2016, 18:14

mist draag geluid heel erg ver. dit weet ik omdat als wij vroeger zender aan het uit testen waren wij met mist soms zelf op de vreemste ver afgelegen plekken kwamen.
Jijzelf bent licht .je hoeft alleen maar naar binnen te kijken .
Blauwewolk
ArchAngel
ArchAngel

Berichtdoor Sam » vr 15 jan 2016, 18:17

Apart geluid. Ik weet verder niet echt wat te zeggen. Dit is voor het eerst dat ik hiervan hoor (en dit geluid hoor). De eerste paar seconden heeft het nog wat weg van een harde wind, maar de bomen bewegen niet en daarna word het geluid wat vreemder.
Sometimes the world you create on the page seems more friendly and alive than the world you actually live in.
Sam
ArchAngel
ArchAngel

Keer terug naar Algemene Onderwerpen