Bekijk je eigen topicsBekijk je eigen berichten

Ik heb al 13 kinderen, maar het blijft kriebelen

Berichtdoor jasmin » do 07 mei 2015, 10:29

Door redactie VROUW

Dertien kinderen: waar de een steil achterover slaat bij dit aantal, is het voor vrouwen als Samantha een droom. In de nieuwe VROUW glossy vertelt ze met drie andere moeders waarom ze zo dol is op haar grote gezin. Maar hoe is het eigenlijk voor de kinderen? En wat doet het met de familieband? VROUW legde familietherapeut Else-Marie van den Eerenbeemt een aantal prikkelende stellingen voor.

Het is zielig om enig kind te zijn
“Absoluut niet. Deze kinderen zijn vaak net zo gelukkig als kinderen die wel opgroeien in een groot gezin. Ze krijgen veel aandacht van ouders of zijn, over het algemeen, vaak in het gezelschap van vriendjes, neefjes of nichtjes. Wel is het zo dat deze kinderen later in het leven vaak wel een broer of zus missen. Dit moment breekt vaak aan als ouders ziek worden of overlijden. Ze staan er dan helemaal alleen voor en hebben niemand om op terug te vallen. Uit onderzoek blijkt dan ook dat deze kinderen zelf wel vaak kiezen voor een groter gezin.”

Voor een goede band met je broer of zus hoef je niets te doen
“Dat is niet waar. Voor een band met je broer of zus hoef je inderdaad niets te doen. Die is er. Maar een goede band komt niet zomaar uit de lucht vallen. Daar moet je wel degelijk moeite voor doen.”

Oudste kinderen zijn gemotiveerd, perfectionistisch en leiders. De middelste onafhankelijk en onderhandelaars en de jongste verwend, zorgeloos en creatief
“Dat klopt. Dat zie je heel vaak terug in gezinnen. De oudste neemt van nature vaak de leiding op zich binnen een gezin, de middelste kan vaak goed opschieten met zowel de oudste als de jongste en is daarom ook een goede bemiddelaar. De jongste is over het algemeen wat vrijer. Ouders hebben het allemaal al een keer meegemaakt, zijn minder steng en hebben de neiging om de jongste te laten waaien. Samen hebben de kinderen het doel om de ouders gelukkig te maken. Wat je vaak ziet, is dat kinderen dit onbewust verdelen. De jongste voelt in dit geval wel iets minder druk, omdat ouderen vaak al hebben gepresteerd. Bij een enig kind ligt de lat echter twee keer zo hoog, omdat dit kind alleen verantwoordelijk is voor het geluk van de ouders.”

Je kunt breken met een broer of zus
“Dat is niet waar. Je kunt er natuurlijk wel voor kiezen om elkaar een tijdje niet te zien, maar breken? Nee, dat is niet mogelijk! Je kunt niet zeggen: dat is mijn ex-zusje. Hoe je het ook wendt of keert, er zijn gemeenschappelijk genen en een gedeelde familiegeschiedenis. Die band is er en die zal ook altijd blijven bestaan. De levenslange familiebanden hebben veel meer invloed op mensen dan ze denken. Broers en zussen zijn de getuigen in je leven. Vaak zie je ook dat ze hoe dan ook wel weer bij elkaar komen. Als er een familielid overlijdt bijvoorbeeld.”

Een nakomeling is zielig
“Dat is niet zo. Een nakomeling profiteert juist van de ervaring die de ouders al hebben opgedaan op het gebied van opvoeding. Het nakomelingetje krijgt vaak alle aandacht van de wereld van zowel ouders als van broers en zussen. Wel is het zo dat ouders bij de nakomeling het gevoel hebben dat ze zich nog een keer kunnen bewijzen. Alles wat bij de vorige kinderen fout is gegaan, moet nu goed gaan. Het kan daarom ook heel goed dat een nakomeling meer druk voelt dan de voorgaande kinderen.”

Jouw positie binnen een gezin is bepalend voor je latere sociale leven en connecties
“Het is niet bepalend, maar wel medebepalend. In een gezin is altijd sprake van een rangorde en die is van invloed op de rest van je leven. Het vormt je. Neem bijvoorbeeld een zondebok. Iemand die altijd het zwarte schaap is geweest in een gezin is de rest van zijn leven onzeker en bang dat hij of zij niet genoeg krijgt. Of het zondagskind, vaak de oogappel van de vader, zoekt die erkenning ook in een liefdesrelatie. Of de clown, die al het verdriet in een gezin weglacht en het daarom in zijn toekomstige leven vaak moeilijk vindt om serieus te zijn.
Deze gezinspositie zegt veel over iemand, ook op liefdesgebied. Zo gaan twee oudste kinderen vaak moeilijk samen omdat ze allebei een leidende functie op zich willen nemen. Zorgt een relatie tussen twee enig kinderen vaak voor problemen omdat ze het moeilijk vinden om rekening met elkaar te houden. Wordt het chaos met twee jongste kinderen en zou een oudste en een jongste juist heel goed werken.”
Hoe is de relatie met jouw broer(s) en of zus(sen)? Hebben jullie wel eens knallende ruzie gehad of zijn jullie juist heel hecht? En herkennen jullie die gezinspositie in jullie relatie?
Praat mee! http://www.telegraaf.nl/vrouw/relatie/22442693/___Ik_heb_al_13_kinderen__maar_het_blijft_kriebelen___.html
Afbeelding
jasmin
ArchAngel
ArchAngel

Delen op:

Delen op Facebook Facebook Delen op Twitter Twitter

Re: Ik heb al 13 kinderen, maar het blijft kriebelen

Berichtdoor Sam » do 07 mei 2015, 12:38

Ik herken hier inderdaad wel dingen in. :goodpost
Sometimes the world you create on the page seems more friendly and alive than the world you actually live in.
Sam
ArchAngel
ArchAngel

Keer terug naar Algemene Onderwerpen