Bekijk je eigen topicsBekijk je eigen berichten

Minister: dood vrouw door zelfmoordpoeder zeer zorgelijk

Berichtdoor jasmin » vr 16 maart 2018, 18:54

https://nos.nl/artikel/2222711-minister ... elijk.html

Ik zit me telkens hier zo gruwelijk aan te ergeren. Een meisje van 19 heeft een einde haar leven gemaakt dmv een poeder dat ze ergens via internet heeft gekregen.
De gemoederen lopen hoog op en die ouders zag ik laatst met een rode waas voor de ogen. Ze staan in complete oorlogsstand tegen de verkrijgbaarheid van dit poeder.
Ik begrijp wel dat ze in shock en rouw zijn, maar ik snap niet dat er nog veel mensen meegaan in de emotionele kruistocht.
Dit meisje had het fatsoen om eens niet voor een trein te springen en zich in kleine kleverige stukjes weer terug te laten vinden. En ja, er wordt nog best vaak van die methode gebruik gemaakt, en nee, ondanks dat de trein een zelfmoordwapen is, is er nog niemand opgestaan om het reizen per trein te gaan verbieden. (Tussen Amersfoort en Utrecht ligt Den Dolder en in sommige perioden is er dagelijks 'aanrijding met persoon' )

De minister vindt het een eng idee dat al 300 mensen het dodelijke poeder in huis zouden hebben
WTF
Drink eens een liter bleekwater. Ik heb nog wel wat gootseenontstopper erbij... mijn volkomen legale paracetamolletjes moet je ook niet per doos innemen als je niet wilt gaan hemelen. En nog zoveel andere potentieel dodelijke stoffen in huis.

De kern van de zaak is eigenlijk dat wij als mensen niet het recht hebben om zelfstandig te besluiten dat wij ons leven willen beëindigen.

Een of andere vermenging van godsdienst en staat die ik niet begrijp. Sterker nog, die ik ook niet wens. We mogen kennelijk wel tot abortus besluiten als vrouw, maar diezelfde beslissing over ons eigen leven is plots crimineel en ongewenst.

Overigens ben ik ook voorstander van adekwate hulp aan mensen in verwarring. Ik houd dit even los van de discussie over het zelfbeschikkingsrecht over eigen leven. :geenidee:
Afbeelding
jasmin
ArchAngel
ArchAngel

Delen op:

Delen op Facebook Facebook Delen op Twitter Twitter

Re: Minister: dood vrouw door zelfmoordpoeder zeer zorgelijk

Berichtdoor Sam » za 17 maart 2018, 14:24

Voor de duidelijkheid, ik heb het artiekel dat je erbij hebt gezet niet gelezen, ik reageer alleen op het stuk dat jij schrijft. Mijn reactie is geen oplossing voor het trein-probleem of wat dan ook.

Ik ben het eens dat iedereen over zijn eigen leven moet beslissen, maar ik ben een NOG grotere voorstander van om de mogelijkheid om zelfmoord te plegen zo moeilijk te maken als het maar kan, zodat het niet meer voor hoeft te vallen.
Ik kan me niet goed inbeelden wat iemand ertoe leid om deze keuzen te nemen, wat ik wel begrijp is dat het niet één opwelling is, maar dat mensen er al heel lang mee rondlopen voor ze de stap werkelijk nemen. Toch is het belangrijk als de mogelijkheden minimaal zijn. Kun je treinen stoppen te laten rijden, nee, kun je gif verbieden te verkopen.. Dat is al iets. Voor de trein blijven staan tot het je raakt is toch een stuk enger dan een glas met wat gif drinken, dus wie weet houd dat inderdaad wat meer mensen tot leven. Al zou het er maar één persoon zijn, dan is dat alvast één persoon minder die zelfmoord pleegt. Al is het maar voor een dag, in die dag kan er veel gebeuren waarbij je toch voor een andere keuze komt te staan.
Je hoord vaak verhalen dat mensen zelfmoord willen plegen maar het niet lukt, of dat iemand hen nog heeft kunnen tegenhouden, of er optijd bij was, zodat ze het alsnog overleven. Later blijken ze allemaal heel erg gelukkig te zijn dat ze nog leven. Sommige zijn getrouwd of hebben kinderen, ze zijn gaan studeren en hebben nu vrienden... Lijden duurt maar even, voor één donkere periode moet je niet heel je leven opgeven.
Sometimes the world you create on the page seems more friendly and alive than the world you actually live in.
Sam
ArchAngel
ArchAngel

Berichtdoor jasmin » ma 19 maart 2018, 12:53

Voor mij zijn dat twee verschillende soorten dingen:

1. iemand die een wanhoopsdaad wil uitvoeren

2. het zelfbeschikkingsrecht van de mens

Als ik iemand in paniek zou tegenkomen, zou ik ook alles doen om die persoon te helpen eruit te komen. Precies om de redenen die jij omschrijft.

Maar als iemand weloverwogen en zeker niet in een paniekstand, verklaart dat hij/zij er een eind aan wil maken, dan heb ik er niets mee te maken. Dat is het zelfbeschikkingsrecht van die persoon.
Afbeelding
jasmin
ArchAngel
ArchAngel

Berichtdoor joke » vr 23 maart 2018, 21:35

jasmin schreef:Voor mij zijn dat twee verschillende soorten dingen:

1. iemand die een wanhoopsdaad wil uitvoeren

2. het zelfbeschikkingsrecht van de mens

Als ik iemand in paniek zou tegenkomen, zou ik ook alles doen om die persoon te helpen eruit te komen. Precies om de redenen die jij omschrijft.

Maar als iemand weloverwogen en zeker niet in een paniekstand, verklaart dat hij/zij er een eind aan wil maken, dan heb ik er niets mee te maken. Dat is het zelfbeschikkingsrecht van die persoon.

ben ik het helemaal mee eens. van de gekke dat wie dan ook bepaalt of je er een eind aan kan maken als het weloverwogen is. en op een "nette" manier. ipv voor de trein springen.
ZIJN in het Eeuwige NU !
joke
ArchAngel
ArchAngel

Berichtdoor jasmin » zo 25 maart 2018, 15:36

Afbeelding
jasmin
ArchAngel
ArchAngel

Berichtdoor Sam » zo 25 maart 2018, 20:38

Ik zal nooit hulpeloos in een zorginstelling terechtkomen.
En zowel mijn moeder als mijn schoonmoeder zijn, naar mijn mening, mishandeld in de zorginstellingen.
Het is bovendien een enorme kostenpost van de maatschappij, de familie zit er niet op te wachten.

Niemand wil dood, wat deze mensen simpelweg niet willen, is een slechte oude dag. Mijn oma is al in de 80 jaar en tot een paar jaar geleden wilde ze met alle plezier in het bejaardetehuis, maar tegenwoordig moeten de budgetten zo minimaal zijn als het om bejaarden gaat, dat je daar om 6 uur in de avond al in een luier gestopt en daar blijf je in tot 9 uur in de ochtend (zonder dat ze verschoont worden als dat nodig is). Getrouwde stellen die al 50 jaar samen zijn en dan ineens gescheiden worden. Er word tegen je geschreeuwd als je niet snel genoeg bent, terwijl je al tegen je 90ste aanloopt en niemand die je bed verschoont als je het perongeluk hebt laten lopen omdat je de toilet niet gehaald hebt. Er is simpelweg geen personeel genoeg zodat er goed voor je gezorgt word.
Misschien als wij met zijn alle oudere eens zouden respecteren voor alles wat ze hebben gedaan en meegemaakt, en ze een prettige oude dag gunnen, zoals wij die allemaal graag zouden willen, in plaats van ze als 'onbelangrijk' of 'duur' weg te zetten, dat zij niet aan euthanasie hoeven te denken. Ooit leerde deze mensen ons met een vork te eten.. En wat mensen nu vergeten is dat zij op een dag ook oud en 'onbelankrijk' worden. Denk eens na, hoe verschrikkelijk het is als jij straks voor deze keuzen komt te staan?
Euthanasie is niet nodig, als er goed voor de oudere generatie gezorgt word. Daarnaast heb je een vrije wil, maar laten we eerst er eens voor zorgen dat mensen graag willen blijven leven.
Sometimes the world you create on the page seems more friendly and alive than the world you actually live in.
Sam
ArchAngel
ArchAngel

Keer terug naar Algemene Onderwerpen