Bekijk je eigen topicsBekijk je eigen berichten

Welk[e] boek[en] heb je onlangs gekocht?

Re: Welk[e] boek[en] heb je onlangs gekocht?

Berichtdoor Sam » di 18 feb 2014, 17:36

Gekocht is het niet, maar laatst heb ik -in het Frans- lord of the rings gevonden in onze boekenkast, echt geen idee waar die vandaan komt maar die wilde ik al jaren lezen.
En tegelijk vond ik ook een heel mooi oud boek van Jules Verne 'Twintigduizend mijlen onder zee' -ook frans- Met de laatste ben ik het meeste blij want die is echt mooi, rode kaft en met tekeningen erin, de randen van het papier is goud. Gewoon een kunstwerk om alleen al naar te kijken, laat staan lezen :lachen2
Sometimes the world you create on the page seems more friendly and alive than the world you actually live in.
Sam
ArchAngel
ArchAngel

Delen op:

Delen op Facebook Facebook Delen op Twitter Twitter

Berichtdoor Nikki » di 18 feb 2014, 17:39

Ik heb laatst ook een stuk of 5 boeken van Jules Verne goedkoop gekocht op een boekenmarkt, met al die mooie plaatjes erin. Ik heb alleen nog geen tijd gehad om ze te lezen, helaas. Ik verheug me er wel al op!
Nikki
Lightworker
Lightworker

Berichtdoor Sam » di 18 feb 2014, 17:48

Heb je 'tot het middenpunt van de aarde'? Die wil ik al ook al zo lang lezen :o
Sometimes the world you create on the page seems more friendly and alive than the world you actually live in.
Sam
ArchAngel
ArchAngel

Berichtdoor Nikki » di 18 feb 2014, 18:08

Ik zal eventjes gaan kijken. 8D

Nee, sorry. Ik heb:
'De kinderen van kapitein Grant'
'Hector Servadac'
'Het zwarte goud'
'Robur de veroveraar'
Nikki
Lightworker
Lightworker

Berichtdoor Sam » di 18 feb 2014, 18:12

Jammer, maar dit is natuurlijk ook al geweldig. Hij is een van de grootste schrijvers van Frankrijk.
Sam
ArchAngel
ArchAngel

Berichtdoor jasmin » za 10 mei 2014, 13:09

De Boekendief

Afbeelding

Een héél dik boek, maar het leest makkelijk weg. Een oorlogsboek, maar een totaal anders soort boek dan je zou verwachten. Het is het verhaal verteld door De Dood zelf. Een onverwacht perspectief. De Dood is wel een beetje irritant, geeft voortdurend vooruitblikken of hinten wat er later zou gaan gebeuren. Vooral in het begin van het boek is het veel aan het woord over zichzelf, en hoe druk hij het wel niet heeft. Maar het verhaal van Liesel komt steeds nadrukkelijker door de woordenbrei bovendrijven.

Het is een meisje dat bij pleegouders terechtkomt, in een arme wijk van een voorstad van München. Haar biologische ouders konden niet meer voor haar zorgen (vader weggevoerd, moeder ziek en mogelijk bijna weggevoerd, maar geen joden). Ze maakt nieuwe vrienden, wordt lid van de Hitlerjugend, rooft appels, aardappels en boeken. In het begin kan ze nog niet lezen of schrijven, en haar nieuwe vader Hans gaat haar dat leren in de kelder onder de grond.
Dan komt op een dag Max in hun leven, de zoon van een oorlogskameraad van vader Hans (WOI). Max (jood) duikt onder in hun kelder. En de levensomstandigheden worden steeds kariger. Vader Hans heeft nauwelijks werk omdat hij geen lid is van de NSDAP, en moeder Rosa verliest een voor een haar klanten voor wie ze was- en strijkgoed doet.

In het begin vond ik het boek nogal gekunsteld. Een Dood als verteller, brokstukken tekst, flarden. Ik vind dat niet prettig als het geen functie heeft (voor mijn gevoel dan). Er zitten tekstkunstjes in, taalkunstjes, er zit een boek-in-een-boek in....

Voor mij is een boek pas een goed boek als ik al lezend vergeet dat ik aan het lezen ben, dat ik in een verhaal gezogen wordt. Als de hoofdpersonen helemaal tot leven komen, en ze met je mee blijven zweven als je het boek halverwege weg legt.
Nog mooier is het als een boek een interactie met jezelf aangaat.

Nou, over de tekstbrokken las ik heen, en dat stoorde het verloop van het verhaal niet, dus conclusie: overbodig. Maar de mensen uit het boek zijn zóóó mooi en zacht neergezet. Ik moet zeggen dat ik even geen ander boek voor de geest kan halen waar de personages zo geloofwaardig en levend zijn neergezet. Dat is voor mij de geniale vonk van dit boek: de mensen.
Zo gekunsteld als de schrijfconstructie is, zo geniaal normaal en geloofwaardig zijn de mensen neergezet.

Ik heb stukjes film in deze post gezet, maar ik moet zeggen dat mijn fantasiebeelden veel grauwer en rauwer waren bij het lezen. De schrijver zegt niet dat de levensomstandigheden bar zijn, maar laat dat blijken door het verhaal: de intense paniek van Liesel bv. als haar schoenen ergens achter blijven. Ze moet kost wat het kost die schoenen terug, ondanks gevaar.
De filmbeelden zijn te mooi en te esthetisch. Een ander nadeel van filmbeelden is dat afbeeldingen van nazi's, Hitler, soldaten, Jodenvervolging... bij ons een sterke emotionele [overdrive] reactie oproepen, terwijl dat eigenlijk (nog) niet in die mate speelt in het boek / die tijd.
Dat vind ik dus ook heel sterk van dit boek... de hoofdpersonen zitten er middenin. zijn het er niet mee eens, maar behoudens hier en daar een verzetsdaadje, drijven ze met de stroom van de tijd mee. Meer konden ze niet doen. [kleine verzetsdaden hadden trouwens gróte gevolgen, dat wel]

De interactie met mijzelf is dat ik ineens stilsta bij het feit hoezeer de Duitse bevolking zelf geleden heeft in WOII. Zoveel intense armoede, zoveel onderdrukking van de eigen bevolking. Dat is voor mij een echte eye-opener. Op een of andere manier had ik altijd gedacht dat de Duitse bevolking op een of andere manier profiteerde van de oorlog, en daarom niet massaal in verzet kwam tegen de nazi's. Dat heb ik eens nagevraagd, maar voor de Duitse bevolking was het net zo'n grote nachtmerrie [misschien zelfs groter] dan voor ons als onderdevoetgelopen land.

Ik kan het boek aanraden om te lezen, ook als je niet van oorlogsboeken houdt. Dit boek is toch anders, veel liefdevoller, ondanks het drama van de tijd waarin het speelt.

Voor wie interesse heeft: Ik heb gratis een engelstalige PDF voor de liefhebber, en anders kost het boek 15 euro in de winkel (de uitgave van het plaatje bovenaan deze post)

RECENSIE: http://seventyeight.nl/recensies/de-boekendief/

Het is 1939 en het verhaal speelt in Duitsland. En als je dan weet dat de dood de verteller is, dan kan het bijna niet goed aflopen. Liesel Meminger is samen met haar broertje op weg naar de familie Hubermann in Molching. Onderweg gaat haar broertje dood en steelt Liesel haar eerste boek. Rosa en Hans Hubermann zijn haar nieuwe ouders. Rosa is een veelvuldig scheldende vrouw en Hans is een schat van een vader. Hij zal haar leren lezen.
‘s Nachts heeft Liesel regelmatig nachtmerries waarin haar broertje keer op keer dood gaat. Hans kalmeert haar steeds en al snel beginnen ze ‘s nacht te lezen. Liesel kan nog niet lezen en beetje bij beetje leert ze het. Ze lezen uit het gestolen boek. Het lezen maakt Liesel hebberig en ze zal in de toekomst nog meer boeken stelen. Er is immers geen geld om boeken te kopen.

Liesel sluit al snel vriendschap met kinderen uit de buurt. Rudy, haar buurjongen, is haar beste vriend. Ze ondernemen samen tochten waarop ze eten stelen. En soms steelt Liesel dus ook een boek. Het leven van Liesel verandert als er op een nacht ineens een vreemde man in de keuken staat. Hij heet Max en is een Jood. Ze verstoppen hem in de kelder. De jongeman is een zoon van een oude, overleden vriend van Hans. Liesel raakt enorm gehecht aan Max. En wanneer hij heel ziek is wijkt ze nauwelijks van zijn ziekbed. Max heeft Liesel net zo hard nodig. Zij is zijn ogen van de buitenwereld. Liesel vertelt hoe het buiten is, welk weer het is, wat ze doet en ze zoekt op straat naar kranten voor Max. Door een stomme fout van haar vader slaat Max op de vlucht. De vraag is of hij het wel zal redden.

De fout komt Hans duur te staan. Niet alleen doordat Max nu moet vluchten, maar ook voor zichzelf. Hij wordt geworven voor het leger. Nu is Liesel de twee mannen die haar het meest dierbaar zijn kwijt. Haar vader en Max. Ook de vader van Rudy is opgeroepen. Ondertussen wordt de oorlog steeds grimmiger. Regelmatig vallen er bommen in de buurt en moet iedereen de nacht doorbrengen in een schuilkelder. Gelukkig wordt de buurt steeds op tijd gewaarschuwd en blijft iedereen ongedeerd. Totdat de verteller van het boek zich ermee gaat bemoeien. Hij komt een aantal zielen ophalen en kan daarbij helaas geen rekening houden met de gevoelens van betrokkenen. Hij doet ook maar zijn werk.

Dit is werkelijk een schitterend boek. Het roept veel emoties op: vertedering, wanhoop, verdriet, hoop, geluk, woede en vooral machteloosheid. De dood licht soms al een tipje van de sluier op en je weet dus al dat het niet helemaal goed af zal lopen. Toch is het einde verdrietig. De dood onderbreekt zijn verhaal regelmatig voor kleine intermezzo’s waarin hij meer vertelt over de hoofdpersonen of over zichzelf. Het is boek is schitterend geschreven en zuigt je mee in de angstige tijd. Liesel is een hartverwarmend karakter dat uiteindelijk een haat-liefde verhouding krijgt met woorden. Ze leest zo graag, maar ze beseft ook dat woorden machtig zijn en een man als Hitler ondersteunen. Dit boek is indringend, maar soms ook luchtig. Echt een genot om te lezen!

Afbeelding
jasmin
ArchAngel
ArchAngel

Berichtdoor Blauwewolk » za 10 mei 2014, 17:33

maar wel met de nodige wijn je er door heen gelezen :proost
maar lijkt me een goed boek.
Jijzelf bent licht .je hoeft alleen maar naar binnen te kijken .
Blauwewolk
ArchAngel
ArchAngel

Berichtdoor Mona » zo 11 mei 2014, 00:59

De Boekendief.
Ik heb hier eBook van maar nog niet gelezen.Vlgs mijn man is het een heel mooi boek.
Mona
Lightworker
Lightworker

Vorige

Keer terug naar Boekenplank