Bekijk je eigen topicsBekijk je eigen berichten

bleu-blanc-rouge

bleu-blanc-rouge

Berichtdoor Yvonne » zo 15 nov 2015, 18:30

bleu-blanc-rouge

Die drie kleuren tekenen het beeld overal in de wereld. Beroemde gebouwen, Twitter, en ook de profielfoto's op Facebook. Begrijpelijk. Die aanslag was enorm heftig, veel doden, onrust in Parijs, en het komt ineens een flink stuk dichterbij. Mijn probleem is dan ook niet zozeer dat men hun profielfoto kleurt en daarmee een hart onder de riem wil steken bij al deze Fransen. Mijn probleem is dat men erg selectief is met waarvoor.

Verbaasd? Vraag je je ook af: "Maar waarom dan?" Juist, dat zal ik je dan nu vertellen. Libanon, ISIS, 43 doden, 200 gewonden. Oh, ik begrijp jullie hoor. Parijs is duidelijker. Net als bij de tweede wereldoorlog weten we precies met ons vingertje te wijzen. De joden waren het slachtoffer, de Duitsers waren de slechteriken en iedere niet jood en niet Duitser afhankelijk van wiens voorouders of situatie zat daar tussenin. Dat het doel van IS in handen was van Hezbollah, ook gezien als een terroristische organisatie, maar dan sjiitisch, maakt het moeilijk om iets verder te kijken en je te verontwaardigen dat het om een ziekenhuis ging. Maak ik nog een plottwist: Het doel was niet Hezbollah, maar sjiieten in het algemeen. Ook onschuldigen dus.

Ingewikkeld en het ligt nog verder van ons bed dan Parijs. Het feit dat "Het daar toch allemaal moslims zijn" maakt het hier in de westerse wereld ook niet gemakkelijker op, helemaal omdat dat ook niet zo is. Ja, de meerderheid misschien, maar je hebt er ook christenen, boeddhisten en atheïsten, zo vertelde een atheïstische vluchteling mij. Nee, laten we het makkelijker maken. De westerse samenleving zijn de "good guys" en alle moslims uit de islamitische wereld de "bad guys". Weten we tenminste waar we aan toe zijn. Toch?

Ik heb nog een plottwist voor je: Volgens terrorisme-expert Knoope worden we door het grootste deel van de wereld gehaat, de westerse wereld bedoel ik. Anti-westers. We bemoeien ons continu met hun zaken, we doen alsof we begaan zijn, maar ondertussen gaat het ons om de olie. Of een ander belang. Amerika drijft echt niet alleen maar daar in de Zuid-Chinese zee om te voorkomen dat China die eilandjes daar op onrechtmatige wijze claimt en vervolgens de doorgang belemmerd. De westerse belangen spelen daar een rol. Naast de vaarroutes vindt Amerika het ook heel belangrijk om te weten wat daar nou echt op die eilandjes staat én waarschijnlijk ook om China te laten zien dat Amerika van zich af zal bijten als het ze niet zint.

Poeh heej. Vindt je het al moeilijk genoeg, komt ie met dat gedoe in de Zuid-Chinese zee. Politiek is ook moeilijk. Helemaal wereldwijd. Zelfs onze eigen politici hebben er eigenlijk te weinig verstand van en trekken heel gemakkelijk eigen belang voor als het ze te moeilijk wordt. Vandaar dat het dus volstrekt logisch is dat we liever heftig reageren op iets dat in de eigen westerse wereld gebeurt, dan dat we vol ongeloof boos zijn op ISIS. Nee, we zijn boos op de vluchtelingen, dat is hier. Of Erdogan die een jarenlang proces van verzoening tussen Turk en Koerd omgooit, omdat hij de verkiezingen wilde winnen. Nee, hij is moslim, dus we zijn boos op de moslims. Moeilijke dingen doen we wel op ons werk, met onze eigen expertise, op misschien wel Universitair niveau. Voor de rest hebben we eenvoudigweg de energie niet voor.

Trouwens, dit is niet meteen alleen maar jullie eigen schuld hoor, dit is ook de schuld van de media. De NOS bijvoorbeeld maakt tig-duizend artikeltjes en lange rapportages op tv over de aanslagen in Parijs, de aanslag op Charlie Hebdo in Parijs, 911 in 2001 in Amerika. Maar 3 artikeltjes over de aanslag van ISIS in Libanon. De focus wordt heel erg gelegd op de eigen westerse wereld. "Omdat het niet meer als een verrassing komt" in landen als Libanon, Syrië en die in Afrika.

Ga gerust door met je steun aan Parijs hoor. Daar zeg ik niets over. Ik steun Parijs ook en ik zal terrorisme nooit dulden, door wie dan ook, tegen wie dan ook. Ik zou alleen graag willen dat we met z'n allen eens gaan nadenken over al die aanslagen elders in de wereld en of we daarvoor ook onze profielfoto's zouden willen kleuren. Ik zelf zal niet één minuut stilte houden voor enkel Parijs. Ik zal één minuut stil staan voor de gehele wereld, die, niet (alleen) voor religieuze maar ook westerse belangen, in brand staat. Laten we met zijn allen de menselijkheid niet uit het oog te verliezen door gemakzucht.

Interview met Peter Koope: http://www.knack.be/nieuws/wereld/terro ... 24191.html
De moeilijkste mensen zijn je grootste leraren

Afbeelding
Yvonne
moeder van TFC
moeder van TFC

Delen op:

Delen op Facebook Facebook Delen op Twitter Twitter

Re: bleu-blanc-rouge

Berichtdoor Yvonne » zo 15 nov 2015, 18:37

Minuut stilte voor slachtoffers Parijs bij publieke omroep

http://www.nu.nl/media/4165405/minuut-s ... mroep.html
De moeilijkste mensen zijn je grootste leraren