Bekijk je eigen topicsBekijk je eigen berichten

Tempels van Damanhur

Tempels van Damanhur

Berichtdoor Arlyne » ma 19 nov 2012, 19:22

Tempels van Damanhur
Argusoog
Afbeelding

[DAMANHUR] In de Alpen van Noord Italië, 45 km van Turijn ligt het dal van Valchiusella. Middeleeuwse stadjes en dorpen maken de streek pitoresk en aantrekkelijk voor toeristen. Maar het grootste wonder van die streek ligt 30 meter onder de grond, uitgekerft in de rotsen: de ‘Tempels van Damanhur ‘ . De Italiaanse regering heeft het het achtste wereldwonder genoemd, maar daar zijn er al een paar van. Niettemin is dit sprookjesachtige bouwsel iets om even bij stil te staan.

Geen overblijfsel uit een vroegere cultuur, maar het werk van een verzekeringsagent uit noord Italië die een visioen had, en begon te hakken. Oberto Airaudi was 10 toen hij beelden begon te zien van tempels, waarvan hij dacht dat ze uit een vorig leven afkomstig waren. Rond die tempels zag hij een idyllische en hoogontwikkelde beschaving waar iedereen werkte voor het geluk van de hele gemeenschap. Oberto (die zich Falco noemde) was in staat om in gedachten (of astraal?) te reizen naar die verloren beschaving en alle details van de gebouwen te bestuderen. “Het is mijn doel om de tempels te herscheppen vanuit mijn visioenen”, zei hij.

Afbeelding Afbeelding

Om te oefenen begon hij met het graven van een tunnel onder het huis van zijn ouders. Maar pas toen hij een succesvolle carrière had als verzekeringsagent begon hij uit te kijken naar de perfecte plek om zijn visioen te verwezenlijken. In 1977 vond hij die: een afgelegen heuvel waar de rotsen de structuren die hij in gedachten had zouden dragen.

Op de heuvel bouwde hij een huis, waar hij met vrienden die zijn visioen deelden ging wonen. Met pikhouwelen begonnen ze in 1978 te graven en en uiteindelijk ontstond de City of Light, de betekenis van Damanhur. Officiële toestemming voor de onderneming hadden ze niet, en dus werkten ze min of meer in het geheim. Vrijwilligers uit de hele wereld kwamen helpen, met alleen de tekeningen van Falco als uitgangspunt. Het benodigde geld brachten ze bijeen met kleine bedrijfjes die de lokale bevolking dienden. In 1991 waren verschillende van de negen kamers klaar, met prachtige muurschilderingen, mozaieken, beelden, geheime deuren en glas in lood ramen. Maar de tijd drong, want het geheim kon niet lang meer bewaard blijven.

Afbeelding

De eerste keer dat de politie langskwam was dat vanwege veronderstelde belastingontduiking. De tempels werden bij die gelegenheid nog niet ontdekt, maar de politie kwam terug, en dreigde de heuvel op te blazen als ze geen toegang kregen. Onmiddellijk werd besloten de tempels te confisceren. De Damanhurianen mochten doorgaan met het versieren van de bouwsels, maar er mocht niets meer bijkomen, want officieel ontbrak tenslotte de toestemming, en dat is een ernstige zaak. Maar na verloop van tijd is die toestemming er alsnog gekomen, en nu zijn de Damanhuranen een gemeenschap met een eigen universiteit, organische supermarkten, scholen, wijngaarden en eco-huizen.

Hun tempels worden gebruikt voor meditatie, maar ze hebben geen spirituele leider, wat wel zo goed is. De tempels zijn er, zegt Falco, om mensen te laten zien dat we allemaal tot veel meer in staat zijn dan we meestal denken, en dat verborgen schatten in ieder van ons aanwezig zijn.
Afbeelding

geschreven door Loes Modderman
Met toestemming overgenomen uit: E-zine ‘Verwondering’ no 14
Leer van gisteren, Droom van morgen, Leef vandaag
Arlyne
ArchAngel
ArchAngel

Delen op:

Delen op Facebook Facebook Delen op Twitter Twitter

Re: Tempels van Damanhur

Berichtdoor Drome » ma 19 nov 2012, 19:37

Hier heb ik in het voorjaar een heel tof filmpje van gezien, echt schitterend hoe ze dit complex gemaakt hebben.
Be right back, kan m vast wel weervinden. :vingers
Tselem Elohim

Duisternis is enkel de schaduw die wij zelf werpen.
Drome
ArchAngel
ArchAngel

Berichtdoor Drome » ma 19 nov 2012, 19:41

Tselem Elohim

Duisternis is enkel de schaduw die wij zelf werpen.
Drome
ArchAngel
ArchAngel

Berichtdoor Alama » ma 19 nov 2012, 19:53

prachtig allemaal :hartjes

Afbeelding
Alama
ArchAngel
ArchAngel

Berichtdoor Arlyne » ma 19 nov 2012, 20:11

Bedankt Drome voor de aanvullende Video. Echt prachtig allemaal! :heart49 :hartjes
Arlyne
ArchAngel
ArchAngel

Berichtdoor Sam » ma 19 nov 2012, 20:17

Wauw, dit is echt geweldig gemaakt. Ik liet het mijn broertje zien en hij meteen 'zullen we maar vast onder ons huis gaan graven?' :lachen2
Sometimes the world you create on the page seems more friendly and alive than the world you actually live in.
Sam
ArchAngel
ArchAngel

Berichtdoor Geel Kristal Ster » ma 19 nov 2012, 21:56

Damanhur, heb daar ooit iets van gelezen...meteen de inspiratie op gedaan daar ooit eens naartoe te gaan reizen.

Het is echt een gemeenschap met hun eigen valuta en regels in verband met samenleven, zijn ecologisch gericht en duurzaamheid op termijn zijn hun deviezen...

Waarschijnlijk zal ik volgend jaar met een vriend daar naar toe gaan...lijkt me wel een bijzondere plaats te zijn...

Zal zien of ik er een fotoreeks van kan maken of niet..valt af te wachten !

GKS
Turn your own light on !
Geel Kristal Ster
ArchAngel
ArchAngel

Berichtdoor jasmin » ma 19 nov 2012, 22:02

Ze hebben er conversaties met planten, en wonen in boomhutten
Afbeelding
jasmin
ArchAngel
ArchAngel

Berichtdoor Arlyne » ma 19 nov 2012, 23:14

Ik denk dat het heel bijzonder is wanneer je in Damanhur een bezoek gaat brengen,
en misschien in een boomhut overnachten. :hartjes
Arlyne
ArchAngel
ArchAngel

Berichtdoor jasmin » ma 19 nov 2012, 23:33

Volgens mij zijn die boomhuizen alleen maar privé. Ze komen voor in een serie waarin een vrouw met planten praat, ik zal eens kijken waar de link (dit forum) is....
Afbeelding
jasmin
ArchAngel
ArchAngel

Volgende

Keer terug naar Archeologische Mysteries