Bekijk je eigen topicsBekijk je eigen berichten

René Gude: "Ik ben echt niet bang voor de dood"

René Gude: "Ik ben echt niet bang voor de dood"

Berichtdoor Yvonne » do 10 jul 2014, 17:30

In april 2011 hoort René Gude dat hij nog maar twee jaar te leven heeft vanwege botkanker. Hij realiseert zich dat je - hoe dan ook - leeft alsof je leven oneindig is.
“Dat blijf je doen. Je zou denken dat je in zo’n situatie schoon schip maakt met onnozele pietluttigheden, maar dat is niet zo.”

Volgens Gude biedt filosofie troost. De sceptici bijvoorbeeld, zoals Pyrrho van Elis, leren ons leven met onzekerheid, zo vertelde hij in een gesprek met Wim Brands bij OBA Live

"Ik ben ervan overtuigd dat iedere voorstelling die wij van de dood maken een verkeerde, een verstandelijke voorstelling van zaken is, want niemand heeft daar zelf ervaring mee."

Video's (2)

http://www.human.nl/index.php?option=co ... Itemid=137
De moeilijkste mensen zijn je grootste leraren

Afbeelding
Yvonne
moeder van TFC
moeder van TFC

Delen op:

Delen op Facebook Facebook Delen op Twitter Twitter

Re: René Gude: "Ik ben echt niet bang voor de dood"

Berichtdoor Yvonne » ma 15 dec 2014, 17:02

Gisteren was er een aflevering van 'de kist' en Rene Gude is alweer in de hoofdrol, mooie aflevering:

Rene Gude
gisteren om 23:57

Kefah Allush is op weg naar René Gude met een eenbenige kist op de gele Fiat, gemaakt op verzoek van Gude, die binnenkort in die kist begraven zal worden. Filosoof René Gude wil ons als Denker des Vaderlands tot zijn laatste snik iets meegeven over de dood. Hij onderzoekt al een leven lang hoe de filosofie ons kan helpen in het sterven, maar is nu voor zover dat mogelijk is ervaringsdeskundige.

De kanker die hem zeven jaar geleden al een been kostte, is uitgezaaid naar zijn longen en beneemt hem langzaam maar zeker de adem. De opnames voor De Kist moesten aanvankelijk afgelast worden, omdat hij dacht dat hij binnen een paar dagen zou overlijden. Maar twee weken later voelde hij zich onverwacht weer goed genoeg om in gesprek te gaan met presentator Kefah Allush. Samen met zijn vrouw Babs van den Bergh, want 'de achterblijvers verdienen misschien nog wel meer aandacht dan de stervenden.'

De filosofie blijkt hem daadwerkelijk te helpen om te gaan met zijn situatie. Uitkijkend over het water vanuit zijn woonark raken troost en verdriet aan elkaar. 'Ik ben blij dat er heel veel leven na mijn dood is, en verdrietig dat ik er geen deel meer van uit kan maken.'

http://www.eo.nl/geloven/programma/deki ... antegoeds/ :lees
De moeilijkste mensen zijn je grootste leraren

Afbeelding
Yvonne
moeder van TFC
moeder van TFC

Keer terug naar Na dit Leven