Bekijk je eigen topicsBekijk je eigen berichten

Collumns

Collumns

Berichtdoor Yvonne » vr 03 jul 2015, 10:36

k las een goede collum van Ferry Mingele in de krant vanmorgen en heb ik er op gegoogeld, maar hij is nog niet geplaatst, doe ik morgen gelijk :wink: , maar ik zag er nog meer en maak hier een vaste prik van, ik smul nl. van collumns :grin: :

Vogelvrij
Geplaatst op 18 juni 2013 door rvunderink

‘Ferry Mingelen is dood. Mogen we uw reactie?” Ik bel met Marcel Gelauff, hoofdredacteur van het NOS Journaal.
„Wat zegt u me nou! Ferry Mingelen dood? Dat is schrikken.”
„Ja, hij heeft de hand aan zichzelf geslagen nadat u hem hebt ontslagen. U wist als geen ander dat politieke verslaggeving zijn lust en zijn leven was. Rekent u uzelf zijn dood aan?”
„Wat een onzin. Ik moet nu ophangen. Geen commentaar.”

Mingelen is 65 jaar, als zijn hoofdredacteur hem de wacht aanzegt. Dat hij een jaar eerder de Anne Vondelingprijs won, was alleen maar lastig. Gelauff wil vernieuwing. Sensatie en emotie, dat is wat de NOS nodig heeft. Met medewerkers wier hart van Nederland op de juiste plaats zit. Weg met al dat enerzijds anderzijds. Mingelen kan protesteren zoveel hij wil, maar hij gaat Gelauff niet van gedachten doen veranderen.

Komt Mingelens ontslag neer op leeftijdsdiscriminatie?
„U spreekt met het College voor de Rechten van de Mens.”
„Oh, ik dacht dat ik de Commissie gelijke behandeling belde.”
„Zo heetten wij vroeger.”
Raak! Helemaal 2013, die nieuwe naam.
„Leeftijdsdiscriminatie? Ik geef u de front office.”
Front office, subliem! Zo 2013!
„Vertelt u eens, front office, als je baas je ontslaat omdat je de AOW-leeftijd hebt bereikt, kun je dan bij u een klacht indienen wegens discriminatie?”
„Als de wet iets toestaat, is het geen discriminatie. Gepensioneerden ontslaan is niet verboden. Een klacht is dus zinloos.”

Ferry Mingelen is kostwinner en heeft twee schoolgaande kinderen. Keurt het UWV zo’n ontslag goed? Even bellen.
„Voor een AOW’er doen we bij het UWV niets. Kan zo iemand niet rondkomen, dan moet hij bij de gemeente aankloppen. Of bij de Sociale Verzekeringsbank. Hoe zei u dat hij heette? Mingelen? Hé, er wordt net getwitterd dat hij dood is.”
Die Gelauff laat er geen gras over groeien. De NOS heeft het nieuws kennelijk al gemeld.

Telefoon. „Met Gelauff. Hé zeg, ik hoor net, Mingelen is niet dood. Dat hebben wij dus ten onrechte gemeld. Waar haalt u het gore lef vandaan om ons…”
„Meneer Gelauff, geen stront voor dank graag. Ik heb u precies aan het soort nieuws geholpen waar u op kickt. U kiest er toch zelf voor om geen primeurs dood te checken? We leven toch in andere tijden?”

Daar belt mijn redacteur. Boos. „Onkies, om een zelfmoord te verzinnen. En Gelauff, die heb jij heus niet zelf gesproken.”
„Zo denkt die man wel. En in columns mogen zulke dingen.”
„Had Mingelen liever gebeld.”
„Heb ik gedaan, maar hij wilde er niet meer over praten. En hij zei dat ik hem niet van gedachten zou doen veranderen. Een stijfkop, net als Gelauff.”
„Oké, het is jouw column, je moet het zelf maar weten. Binnenkort ben je 65, dus dan weet je wel hoe laat het is.”
Jazeker, dan word ik vogelvrij.
De moeilijkste mensen zijn je grootste leraren

Afbeelding
Yvonne
moeder van TFC
moeder van TFC

Delen op:

Delen op Facebook Facebook Delen op Twitter Twitter

Keer terug naar Brabbelbord